Saturday, 24 May 2014

Ikan siakap limau nipis (ala ala stim)

Assalammualaikum

Kasi #throwback dulu.hihi

Ni hari khamis punye dinner.yang ni aku tak masukkan dekat instagram/facebook sebab malas.kang orang cakap aku samok upload gambo masakan sendiri.hahaha.

Okay la mcm sharing is caring kan?so aku share resepi ikan siakap rebus limau nipis kat korang :)

RESEPI SIAKAP REBUS LIMAU NIPIS

1 Ekor ikan siakap
1-2biji limau nipis
1 inci halia *
1 biji bawang merah *
3ulas bawang putih *
1 biji tomato
1 batang serai (diketuk) *
5-6 cili padi (ikut nak pedas mcm mne)
daun limau
lobak
1 sudu sos tiram
garam
Gula

* potong mayang je..

CARA

1) bersihkan ikan dengan air asam kemudian bilas.
2) Masukkn sedikit air(1-2 cawan air) dan biar mendidih. Masukkan bahan bertanda *, biarkan sementara sehingga sebati.
3) masukkan tomato, lobak , cili padi dan limau(perah limau)
4) kemudian perasakan kuah dengan garam, sedikit gula dan sos tiram.
5) Masukkan ikan dan biar hingga masak..

Selamat mencuba ye korang!!
ni resepi aku sendiri..main campak2 je pun..

Si rajin
Adda aziz

4 comments:

nor_farihan said...

sedapnya hehe...

Fara Dilot said...

kalau pkai lemon yg kuning tu lagik sedap uolz,,

nursuhada aziz said...

hehehe..nom nom nomm! :D

nursuhada aziz said...

kedai area umh xde lemon lorhh..pkai ape yg ada je..huhu