Thursday, 6 February 2014

Moga aku jumpa jalan yang terbaikkk!!

Assalammualaikum,

Istikharah...
Doa..
Istiqamah diri...
Renung diri...
Tabah..
Positif...
Dilema....
 
btw..aku saja share entry kat bawah ni..kot2 la ada yang nak buat keputusan macam kat bawah ni..so mungkin ni boleh membantu korang :)

PERLUKAH SAYA BERHENTI KERJA?

Oleh Roshan Thiran, Ketua Eksekutif,  Leaderonamics
Ashini sangat kecewa dengan kerjanya. Gaji rendah, waktu kerja yang lama dan ketua yang teruk yang menyebabkannya tidak 'bermaya' dan todah bermotivasi untuk bekerja.
Kini dia telah mula berfikir 'patutkah dia berhenti?'.
Mungkin dalam hidup ini,  kita juga pernah berfikir untuk berhenti / mengalah dan berubah kepada kehidupan yang lain.  Mungkin kita terfikir untuk terus bekerja untuk meningkatkan kerjaya di tempat kerja sedia ada.
Oleh itu, bagaimanakah untuk kita  mengetahui masa yang sesuai samada untuk berhenti kerja atau sebaliknya.
PERATURAN DUA TAHUN (TWO-YEAR RULE)
Sebelum menentukan samada anda ingin berhenti kerja atau tidak, anda perlu menjawap soalan ini.
"adakah anda telah berkhidmat sekurang- kurangnya 2 tahun dalam jawatan sekarang? kerana rasionalnya adalah ....

'MASA 6 BULAN PERTAMA ADALAH UNTUK MEMAHAMI BUDAYA, PROSES KERJA DAN MENGHAYATI KEHENDAK ORGANISASI/JABATAN, 6 BULAN SETERUSNYA UNTUK  MENGENALPASTI  FAKTOR- FAKTOR YANG BOLEH DITAMBAHBAIK DAN MERANCANG PERUBAHAN, 6 BULAN LAGI UNTUK MELAKSANAKAN PERUBAHAN DAN MELIHAT IMPAKNYA,  SEMENTARA BAKI 6 BULAN AKHIR ADALAH  UNTUK MELIHAT HASIL PERUBAHAN TERSEBUT DAN JUGA UNTUK  MENILAI SAMADA PERUBAHAN YANG DILAKSANAKAN BERJAYA ATAU SEBALIKNYA. JIKA TIDAK BERJAYA, ANDA PERLU MEMIKIRKAN PERUBAHAN YANG LEBIH STRATEGIK UNTUK MENHASILKAN KEJAYAAN YANG DISASARKAN'.
Mengikut Anders Ericson.. Anda akan mempelajari dan memahami kerja anda dan akan menjadi sangat kompeten setelah bekerja 10,000 jam (pada asas 12 jam bekerja sehari). 10,000jam bersamaan 2 tahun minimum bekerja. Jika telah berkhidmat selama 2 tahun, barulah adil jika soalan 'patutkah saya berhenti?' ditanya. Namun, adakah anda ingin berhenti kerja kerana ditawarkan kerja yang diidamkan, atau  kerja semasa anda sangat melemaskan, tidak bertenaga dan tidak memberangsangkan. Ini sebenarnya satu petunjuk agar anda mencari pekerjaan lain.
JIKA KITA MENGHAYATI KERJA IA SEPATUTNYA MENYERONOKKAN.

KEKAL BERKHIDMAT JUGA MUNGKIN BAIK
Jika anda ingin berhenti berkhidmat atau mengalah kerana konflik di tempat bekerja, perlu diingat bahawa konflik sentiasa berada di mana-mana. Oleh itu, kenali dan atasilah konflik yang dihadapi sebelum membuat keputusan untuk berhenti.
Pernah satu ketika dulu, seorang yang bekerja di NBC dan merasakan ingin berhenti kerja kerana kecewa dengan ketua yang sering memberikan kerja yang tidak memberangsang dan membosankan.  Resume dan permohonan kerja juga dihantar sehinggalah mentornya menasihati agar berterus terang dengan ketuanya tentang masalah yang dihadapinya. Perbincangan yang jujur menyebabkan prasangka yang negatif terhapus dan penulis dapat memotivasikan diri untuk lebih cemerlang. Ketuanya juga turut menghargai beliau.

Kekal berkhidmat juga ada manfaatnya kerana dasar kekananan mempunyai merit. Walau bagaimanapun , jika ingin bertukar kerja kerana menpunyai manfaatnya tersendiri di mana anda keluar dari  'comfort zone' dan lebih progresif. Dengan asas yang betul mungkin keputusan anda untuk berhenti itu adalah tepat- ' QUIT FOR THE RIGHT REASON'.
 Perlu diingat, seseorang  yang berjaya dalam melakukan sesuatu yang mustahil adalah orang yang tidak mengenal erti putus asa.

BILA PATUT SAYA BERHENTI
1.Organisasi anda telah hilang tujuannya dan anda tidak lagi rasa bangga menjadi anggota yang   berkhidmat dengannya. Ini akan memanfaat kedua- dua pihak, anda sendiri dan organisasi anda.
2.Perhubungan anda dengan ketua telah musnah dan tidak lagi boleh dipulihkan.
3.Kehidupan anda berubah dan budaya kerja anda tidak lagi bersesuaian dengan kehidupan anda. Mungkin   kerana aspirasi anda berubah kerana keperluan peribadi.
4.Budaya dan nilai kerja anda tidak lagi selari dengan budaya kerja organisasi sehingga menyebabkan   etika kerja anda tercabar. Anda tidak boleh berkompromi dalam nilai dan integriti kerja anda.
5.Tingkahlaku anda sendiri yang buruk. Hubungan yang tidak baik di kalangan rakan- rakan sekerja,
  ponteng kerja, datang lewat dan mempunyai reputasi yang tidak di pejabat.
6.Tahap tekanan kerja yang sangat tinggi sehingga menyebabkan kesan buruk kepada kesihatan. Jika   benar-benar merasakan 'burnt out', kenalpasti sebabnya. Adakah beban kerja terlalu berat kerana   kekurangan anggota? Jika ini berlaku, perlu berbincang dengan pihak atasan untuk mengurus sumber   dengan lebih effisien. Berhenti bukanlah jawapannya.
7.Tidak dipedulikan oleh ketua. Anda perlu kenalpasti terlebih dahulu sebabnya sebelum membuat   keputusan berhenti.
8.Tiada keseronokan datang bekerja, rasa  bosan, kekurangan tugasan yang lebih mencabar. Jika ini   terjadi, cubalah mencipta sesuatu tugasan yang lebih menarik dan kreatif sebelum membuat keputusan berhenti.
Janganlah berhenti kerja kerana merasa tidak gembira. Mungkin ada isu lain yang menyebabkan anda tidak gembira. Selesaikanlah... isu sebenar.  Jika faktor ketua anda yang menjadi penyebab, ianya mungkin dapat diatasi dengan mendapatkan nasihat dari mentor yang sesuai. Sekali anda berhenti atas sebab yang tidak tepat akan menyebabkan ianya menjadikannya satu kebiasaan.

AKHIRNYA APA YANG  PATUT DIIFIKIRKAN
Akhirnya, kunci kepada sesuatu kejayaan dalam kerjaya  adalah PEMBELAJARAN YANG BERTERUSAN DISAMPING PENINGKATAN KERJAYA. Oleh itu, setiap kali anda terfikir untuk berhenti dan pergi ke tempat kerja baru, pastikan  cabaran yang akan dilalui mestilah lebih besar untuk  peingkatan kerjaya dan untuk pembelajaran.
Jika ada masalah ditempat kerja, janganlah terus menjurus kepada keputusan untuk berputus asa. Tanyalah kepada diri dan kenalpasti sebabnya.  Adakah  ini kerana ketua yang sangat teruk, rakan sekerja yang tiada keserasian, kuranganya komunikasi ataupun mungkin kerana potensi anda yang tidak digunakan sepenuhnya. Apapun jawapannya, sedarlah ke semua ini boleh berlaku dimana saja.
Ingatlah...
MANUSIA SERINGKALI BERPUTUS ASA APABILA MEREKA TELAH HAMPIR DENGAN KEJAYAAN, MEREKA MENGALAH DI SAAT AKHIR PERMAINAN, HANYA 1 LANGKAH LAGI SAJA UNTUK MENANG...!

No comments: